Ongewoon Ongesteld
De opdracht
Tijdens mijn afstudeerstage bij HatRabbits heb ik mij beziggehouden met de vraag hoe je jonge vrouwen van 12 tot 16 jaar met endometriose-gerelateerde klachten kan laten inzien dat hun klachten ongewoon zijn.
Tijdens mijn stage heb ik een subsidieaanvraag ingediend om dit project voort te kunnen zetten. Deze subsidie is toegewezen en zo kon ik, in dienst van HatRabbits, het project verder uitvoeren.
Ontwerpproces
Ik ben begonnen met het uitvoeren van diverse onderzoeken. Hiervoor heb ik o.a. gesprekken gevoerd met ervaringsdeskundigen en medisch specialisten. Uit het onderzoek bleek dat veel vrouwen al op jonge leeftijd endometriose-gerelateerde klachten ervaren, maar denken dat dit bij de menstruatie hoort. Daarnaast weten maar weinig vrouwen van het bestaan van endometriose af. Zo kwam ik tot de conclusie dat het belangrijk is dat vrouwen op jonge leeftijd gaan inzien welke menstruatieklachten wel en niet ‘normaal’ zijn.
Na diverse creatieve brainstormsessies en testen heb ik een chatbot ontwikkeld waarmee je laagdrempelig kan chatten over je menstruatieklachten. Als je aangegeven klachten overeenkomen met endometriose-gerelateerde klachten, zal een suggestie gegeven worden om een zelftest in te vullen of om naar de huisarts te gaan.
Om jonge vrouwen verder te kunnen helpen in hun zoektocht naar de oorzaak van hun klachten, heb ik een website ontworpen waarop allerlei informatie en tips te vinden zijn rondom menstruaties. De website heb ik in een feminiene stijl uitgewerkt door te werken met vrouwelijke en zachte kleuren. Verder heb ik gewerkt aan de inclusiviteit op de website, door foto’s te gebruiken van vrouwen met verschillende lichamen, huidskleuren en ‘imperfecties’ (zoals een wijnvlek of striae). Ook heb ik allerlei informatieve artikelen geschreven voor de website en heb ik rekening gehouden met een responsive design, aangezien veel jonge vrouwen hun telefoon zullen gebruiken om de website te bezoeken.
Aangezien zo weinig vrouwen van endometriose af weten en er niet altijd medisch juiste informatie op internet te vinden is, heb ik besloten om een campagne op middelbare scholen te organiseren. Hiervoor heb ik stickers, flyers en posters ontworpen met daarop prikkelende vragen en quotes rondom menstruatieklachten.
De stickers hangen in damestoiletten, zodat de QR-code op de stickers anoniem en in alle rust gescand kan worden. De QR-codes leiden naar de website en chatbot, waar je meer leert over menstruatieklachten en -aandoeningen (waaronder endometriose).
Inmiddels is de campagne succesvol afgerond. Het effect van de campagne heb ik gemeten door vooraf aan de campagne een nulmeting te registreren over de statics van de activiteit op de website en met de chatbot. Vervolgens heb ik tijdens de campagne de statics weer geanalyseerd, waaruit bleek dat er een aanzienlijke stijging was in de activiteit op de website en met de chatbot.