Reisplatform

De opdracht

In mijn derde studiejaar van de opleiding Communicatie en Multimedia Design heb ik een autonoom project uitgevoerd waarbij ik zelf een opdracht mocht samenstellen. Tijdens dit project heb ik mij beziggehouden met de vraag hoe je ‘veilige reizigers’ (die vroeg een reis boeken en vaak naar dezelfde vakantiebestemmingen gaan) kan interesseren om naar andere landen te reizen dan zij gewend zijn. Ik het gehele project zelfstandig uitgevoerd.

 

Ontwerpproces

Ik ben het project begonnen met het uitvoeren van gebruikersonderzoek (middels deskresearch, interviews, een enquête en een experiment), aangezien ik wilde achterhalen waarom reizigers vaak naar dezelfde vakantiebestemming gaan. Na een aantal iteraties kwam ik tot de conclusie dat reizigers vaak naar dezelfde bestemming gaan, omdat zij de bomen niet door het bos zien tijdens het zoeken naar nieuwe vakanties. Hierdoor kiezen zij vaak voor het vertrouwde en kiezen zij dus weer voor een bekende reisbestemming. 

Na een individuele brainstormsessie kwam ik op het idee om ‘veilige reizigers’ meer overzicht te geven tijdens hun zoektocht naar een reis middels een nieuw reisplatform. Binnen dit reisplatform wordt er veel gewerkt met beeld, zodat de reiziger weet wat hij kan verwachten van een bepaalde reis. Daarnaast worden er specifieke vragen gesteld, bijvoorbeeld hoelang de reis naar de vakantiebestemming mag duren en hoe de reiziger een ideaal vakantieverblijf of -omgeving voor zich ziet. Op deze manier kan er bij de aangegeven wensen van de reiziger een passende vakantiebestemming worden uitgezocht. De website heb ik uitgewerkt in de stijl van reisorganisatie Tui, aangezien meerdere reizigers uit de doelgroep aangaven bij Tui op zoek te gaan naar vakanties. 

Verder wordt het reisplatform ondersteund met een extra functie. De website geeft namelijk de mogelijkheid om allerlei vakantiebestemmingen in VR te bekijken voordat je een reis boekt. Als de vakantie eenmaal is geboekt, blijft de VR-functie beschikbaar, zodat de boekers altijd nog kunnen kijken naar de komende vakantiebestemming.

Met behulp van de extra VR-functie krijgt de reiziger een beetje het idee alsof hij al eens op de bestemming is geweest. Hiermee wordt er een vertrouwd en veilig gevoel gewekt en draagt dit bij aan de keuze tot een nieuwe vakantiebestemming.